PREPUSTNO ČREVESJE - krivec za kronična vnetja in avtoimune bolezni

KAJ POMENI PREPUSTNO ČREVESJE?

 

Razdraženo/prepustno črevesje pomeni, da stena črevesja postane luknjičasta in tako lahko delno neprebavljeni proteini in strupi prehajajo v telo ter ga zastrupljajo. Razdraženo črevesje povezujejo tudi z vsemi hujšimi alergijami, kronovo boleznijo, multiplosklerozo, hashimotom, dermatitisom, luskavico itd.

Bolj blagi simptomi se kažejo v različnih neprijetnih občutkih, ki spremljajo neurjeno prebavo, kot so napihnjenost, občutljivost (intoleranca) na določeno hrano, bolečine v trebušni votlini in neprijeten občutek na otip. Bolečino spremljajo krči. Po obrokih se lahko velikokrat počutite obremenjeni in popolnoma brez energije.

 


KAJ POVZROČA RAZDRAŽENO/PREPUSTNO ČREVESJE?


Prvi najbolj očitni razlog je način prehranjevanja.

Zmotno je misliti, da je pomembno samo kaj jeste. Veliko vlogo igra tudi dejstvo kako hrano zaužijete.

Imate navado, da jeste 1X ali 2X v dnevu in se takrat prenajedate ter hrane ne prežvečite dovolj? Potem se tudi vsi prebavni encimi, ki pomagajo hrano razdrobiti na majhne koščke in molekule ne proizvajajo (le-ti nastanejo v ustih, želodcu in tankem črevesju!).
Posledica nepravilnega prehranjevanja je, da hrana ostaja zataknjena v vašem črevesju, povzroča gnitje ter načenja stene črevesja.

 

Drugi najpogostejši vzrok je neodkrita intoleranca na hrano.
Lahko imate alergijo na gluten, pa tega niti ne veste.

Medicinski testi namreč pokaže celiakijo takrat, ko intoleranca preraste v avtoimuno bolezen. Občutljivost na mlečne izdelke lahko povzroča vnetna stanja v črevesju in tako razdražljivost ter prepustnost črevesnih sten. V kravjem mleku se nahaja protein A1, imenovan kazein, ki poškoduje naše črevesje.

 

Tretji razlog pa je sladkor v naši prehrani!

Rafiniran sladkor, ki ga najdete v vseh pekovskih izdelkih, piškotih, čokoladah, celo jogurtih, kruhu in procesiranih živilih je hrana za patogene bakterije. Te škodljive bakterije izločajo eksotoksine - strupe, zaradi katerih stena črevesja postaja vse bolj prepustna.


KAKO SANIRATI PREPUSTNO ČREVESJE?

 

Enostavni ogljikovi hidrati, kot so kruh, testenine, pekovski izdelki in sladkorji v hrani povzročajo vrenje v vašem črevesju ter s tem nastajanje plinov, ki vodijo do napenjanja ter bolečin v celotni trebušni votlini. V nadaljevanju boste našli 3 ključne smernice vaše prehrane, dovoljena in prepovedana živila ter trike s katerimi boste še dodatno okrepili delovanje vašega črevesja ter rehabilitirali poškodovano črevesno steno.

 

 

NAČRT PREHRANE

 

ŽIVILA, ki jih absolutno NE JEJTE

 

 

1. SLADKOR

Sladkor v piškotih, čokoladah, pecivu in pekovskih izdelkih. Vztrajno se izogibajte vsega naštetega. Čeprav boste na oznaki “zdravih” piškotov našli znak EKO in BREZ GLUTENA, pa to še ne pomeni, da nimajo ti piškoti ogromno sladkorja. Seveda se tem pregreham ne odpovedujte doživljenjsko, a če želite sanirati stanje prepustnega črevesja, je izogibanje sladkorju v vseh oblikah nujno.

 

2. PEKOČA HRANA (ČILI)

Zamislite si, kako hudo bi vas peklo, če bi na svežo rano zlili malo Tabasca. Tako se počuti tudi

črevesje, le da te bolečine ne občutite. Pekoča hrana, kot so čiliji, razne omake, ki poleg čilija vsebujejo še konzervanse ter kup sladkorja, pa so za razdraženo/prepustno črevesje absolutno prepovedani.

 

3. MODIFICIRANA ŽIVILA

Mednje štejemo trans maščobe in hidrogenirana olja. Gre za ene najbolj škodljivih snovi, ki

v resnici sploh ne bi smele imeti mesta v človekovi prehrani. Najdete jih v margarini (novejše metode pridobivanja margarine so bojda bolj prijazne zdravju) vsej ocvrti hrani, nezdravih prigrizkih, pomfritu, hitri prehrani, pekovskem pecivu nižje kakovosti in v drugih živilih, ki bi jim po hranljivi vrednosti (razen kalorični) težko sploh rekli hrana.

 

4. ŠKROBNATA ŽIVILA PODHRANJENA Z VLAKNINAMI

V prvih 30ih dneh vam absolutno odsvetujemo naslednja živila: krompir, bel riž, bel kruh in testenine. Vse od naštetega samo po sebi ne vsebuje vitaminov, mineralov, vlaknin ali karkoli potrebnega za vaše zdravje. Vsebuje pa precej škroba in glutena, kar upočasnjuje delovanje črevesja in tako otežuje delo dobrih bakterij na misiji.

 

5. STARANI MLEČNI IZDELKI

Vsi mlečni izdelki, ki spadajo v kategorijo “staranih sirov”, “plemenitih sirov” so v primeru

razdraženega/prepustnega črevesja zelo škodljivi, saj povzročajo vnetna stanja ter istočasno poskrbijo za presežek izločanja želodčne kisline, kar še poslabša razjedanje stene črevesja.

 

6. MESNINE IN SALAME

Predelane mesnine in salame so vprašljive že zaradi samega vira. Živali dandanes živijo v slabih pogojih, večina jih ne vidi dnevne svetlobe, hrani pa se le s koruzo ali sojo v obliki krme. Te
živali so tudi podvržene veliko boleznim, zaradi česar redno (in tudi kar preventivno) dobivajo antibiotike ter druga zdravila. Posledično je meso manj hranljivo in celo škodljivo za naše zdravje. Drugi faktor pa je sama predelava mesa. V salamah, hrenovkah, paštetah, klobasah, najdemo nitrite, ojačevalce okusa, konzervanse, veliko soli in drugih dodatkov, ki negativno vplivajo ne samo na prebavni trakt, temveč na naše celotno telo.

 

ŽIVILA, dovoljena v OMEJENIH KOLIČINAH

 

 

1. JAJCA

Pri razgradnji jajca nastaja tudi stranski produkt amoniak. Pri povišani vsebnosti kandide odsvetujemo uživanje jajc po 18.00 zvečer. Privoščite si jajca za zajtrk ali pa na solati čez dan.

 

2. STROČNICE

Ječmen, čičerika, leča in stročji fižol slavijo po vlakninah. Dobro se bodo odrezali v juhah, solatah, rižotah, namazih, polpetih. V vašem primeru vam bolj kot čičeriko priporočamo stročji fižol, bolj kot ječmen pa lečo.

Stročnice morate obvezno 24 ur pred kuhanjem namakati ali fermentirati do 48 ur. Razlog za koristnost omenjenega početja je razgradnja fitinske kisline, ki je naravno prisotna v večini žit in stročnic in s svojo prisotnostjo v črevesju onemogoča absorpcijo mineralov.

 

3. ČEBULA IN ČESEN

Kljub temu, da ta dva veljata za izjemno zdravi živili, za stanje razdraženega/prepustnega črevesja nista priporočljiva. To temelji na principu, da je tudi naravno zdravilo lahko včasih strup, vse odvisno od stanja posameznika, ki to “zdravilo” prejema. Zato se v vašem primeru česen in čebula odsvetujeta.

 

ŽIVILA, ki jih jejte ČIM POGOSTEJE

 

 

1. KOKOSOVA MAŠČOBA

Kokosova maščoba vsebuje lavrinsko in kaprijsko kislino ter deluje direktno proti glivicam, zmanjšuje kandido in ne prizadene mlečno-kislinske bakterije.
Na kokosovi maščobi (pozor! glejte napis na izdelku - nerafinirano) lahko pečete, lahko si ga dodate na jutranjo proseno kašo, z njim tudi začinite solate ali pa ga po pol čajne žličke kar pojeste “na suho”.

 

2. ZELENJAVA

Brokoli, brstični ohrovt, zelje, korenje, kodrolistni ohrovt, jajčevec, rdeča pesa, redkvice, špinača, ingver, bučke, sladki krompir, repa, zelena, koleraba, maslene buče, hokaido buče.

 

3. SADJE

Jagodičevje, kivi, kaki, papaja, ananas, banana, mandarina, limona, hruška. Sadje je najbolje uživati zjutraj ter zmerno, saj kljub vsebnosti vitaminov in mineralov vsebuje tudi precej sladkorja. Eden do dva sadeža dnevno bosta več kot dovolj.

 

4. SEMENA

Chia semena, lanena semena, sončnična semena, bučna semena, konopljina semena.

 

5. ŽITA BREZ GLUTENA

Ajda, amarat, kvinoja, riž, proso.

 

6. ZDRAVE MAŠČOBE

Avokado, olive, kokos, omega3 maščobne kisline.

 

7. RIBE
Sardele, skuše, postrv.

 

8. TEMNA ČOKOLADA BREZ SLADKORJA ali PRAVI KAKAV

Pravi kakav je dragocen vir antioksidantov in polifenolov ter občutno dvigne raven serotonina (t.i. Hormona sreče). Pomaga vam obvladati željo po sladkem, hkrati pa je zdrav za vaše črevesje in celotno telo. Če boste iskali čokolado v trgovini, le dobro preberite deklaracije. Zanima vas čokolada, ki vsebuje vsaj 80% kakava in je brez dodanega sladkorja, sirupov itd.

 

9. “NARAVNI PROBIOTIKI” IN FERMENTIRANA ZELENJAVA

Moderna družba je pozabila na modrosti prehranjevanja in shranjevanja živil, ki so bile za prehranitev družine v naši prelepi alpski deželi ključne, vse dokler nam niso na vsak vogal namestiti supermarketov. Fermentacija in vlaganje živil sta načina, kako plodove poletja shraniti in hkrati obogatiti njihovo delovanje. Kislo zelje, repa, vložena rdeča pesa, paprika, kumarice in stročji fižol so živila, ki so še kako dobrodošla na vašem jedilniku.

 

10. ZELIŠČA ZA PIKO NA I

Vsa zelišča so več kot dobrodošla, nadvse lepo pa pozdravljamo nageljeve žbice, klinčke, origano, poprovo meto, timijan, majaron, grozdne pečke, meto, kurkumo, kumino!

 

DODATNI TRIKI IN NASVETI

 

 

1. 2⁄3 OBROKOV NAJ BO TOPLIH

Izogibajte se pretežno surovi zelenjavi. Kombinirajte obroke tako, da recimo za zajtrk pojeste bogat smoothie z avokadom, presnim kakavom, borovnicami ter špinačo, za kosilo pojeste toplo enolončnico, za večerjo pa pečeno ribo s svežo solato.

Odsvetujemo vam tudi hrano direktno iz hladilnika, zamrznjeno sadje itd.

V vašem črevesju je povprečna temperatura 37 stopinj, tako da naj vaši obroki ne gredo pod temperaturo telesa, saj na ta način obremenjujete prebavni trakt in mu povzročate dodaten stres.

 

2. JUTRANJI LIMONIN POZDRAV

Pričnite dan s svežo toplo limonado, ki ste ji dodali malce ingverja ter ščepec mlete kumine.

 

3. PODPRITE TELO S PROBIOTIKI

Podprite svoje črevesje s probiotiki v obliki prehranskih dopolnil. Samo s pravilno prehrano svojega črevesja ne boste kar tako postavili v ravnovesje. Zato je pomembno, da ga podprete s probiotično kuro. Le tako se bo v črevesju naselilo zadostno število koristnih bakterij (rečemo jih kolonije bakterij), ki vas bodo zaščitile pred vsemi težavami in bolezenskimi stanji, ki jih za seboj potegne podrta črevesna flora.

 

PROBIOTIČNA TERAPIJA

 

 

Kako pravilno izvesti probiotično terapijo?

 

  • Traja naj vsaj 3 mesece neprekinjeno. Bodite dosledni in vztrajajte.

  • Probiotik vedno vzemite zvečer, s kozarcem vode, eno uro po zadnjem obroku

  • Probiotika nikoli ne jemljite na čisto prazen ali čisto poln želodec

  • Medtem, ko vi mirno spite in organizem počiva, probiotik dela za vas

 

Probiotik & prebiotik, Carnium Botanicals Unibiotic Saccharomyces Boulardii

 

 Carnium Botanicals Unibiotic Saccharomyces Boulardii je strokovna mešanica “dobrih” črevesnih bakterij (probiotikov) in prebiotikov FS2-60, ki zajemajo prebiotične oligsaharide in rastlinski inulin. Ti prebiotiki v črevesju ustvarijo odlične pogoje za razvoj bakterijskih kolonij Lactobacilus in Bifidobacteria, obenem pa zavirajo rast neželenih vrst bakterij. Probiotiki so nujen del vsake domače lekarne, tako v vsakdanu, kot na počitnicah!